Be, being, been vagy netán bees?

2011 november 21. | Szerző: |

Ebben a felvonásban egy elég összetett témát kezdek el kivesézni. A különféle ragokat, képzőket foglalom össze, és próbálom emészthető formában tálalni, remélem, hasznosnak találjátok majd.


Amellett, hogy szép ezeket az alakokat együtt látni, ez a fajta rendszerezés azokban a feladattípusban is jól jöhet, amit gap filling-nek (lyukas szövegnek) hívnak. Gyakori feladattípus nyelvvizsgákon, érettségin. Adott egy szöveg, amiből kihagynak  szavakat, majd összekeverve és kicsit bővítve  felsorolják őket, és ki kell sakkozni, melyik hová tartozik. A feladat nehézsége általában abban rejlik, hogy nem a legegyszerűbb szavakat szokták kiemelni a szövegből, hanem gonosz módon éppen azokat, amelyeket a diákok nehéznek, ritkának, vagy valamiért problémásnak találnak. Sőt, sokszor az alapszöveg is nehézen érthető.


Érdekes, hogy ez a feladattípus nem feltétlenül a szókincset méri, bár nyilván az a legszerencsésebb, ha valaki az összes szót ismeri a szövegben, mert akkor nem kell trükköznie. Ez azonban ritka. A dolog kulcsa inkább abban rejlik, érti-e a nyelvtanuló a mondat felépítését és felismeri-e az egyes szavak fajtáját. Vagyis, az esetek többségében ki lehet következtetni, hogy a hiányzó szó főnév-e vagy ige, esetleg segédige vagy mondjuk határozó. Ez alapján már csak ki kell választani a felsorolt szavak közül a megfelelőt (akár jelentés nélkül), és nagy az esély, hogy beletalálunk.


Egyébként nem feltétlenül tanulószívatás az egész, ezzel a tudással a szövegértésünk is javulhat, hiszen sejteni tudjuk az ismeretlen szó fajtáját a mondatban, és el tudjuk dönteni, hogy a szövegértés szempontjából fontos-e, vagy nem. Ha nem, akkor nem kell vele törődnünk, ha viszont igen, akkor nem léphetünk át felette.


 


Nézzünk egy példát, hogy érthetőbb legyen.


“(…)All of this is of course about protecting and restoring our wildlife, something that is everyone’s __________ and to all our benefit.(…)”


 


Ez egy egyszerűbb példa, a hiányzó szó is ismert lesz. Ha elolvassuk a mondatot, annak is nyilván a második részét àvalami, ami mindenkinek a…


 és elemezzük az „everyone’s” szókapcsolatotà mindenkinek a … à nyilván valamije, tehát a valami, a főnév hiányzik.


Ha pedig megadom ezt a három szót:


 


responsible


responsibility


respond


 


mindenki ki tudja választani a főnevet.


(megoldás: responsibility=felelősség)


 


Ez egy nagyon egyszerű példa volt, nem is elég nyilván, ezért, ha megmutattam a fontos végződéseket, írok még feladatokat.


 


Hogy a dolog egy kicsit viccesebb legyen, és hogy lássuk, hogy akár értelmetlen szavakkal is működik a dolog, a „Jerry” szón fogom bemutatni a különféle alakokat.


Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Nézettség

  • Blog nézettsége: 28523

Blogkövetés

Iratkozz fel a heti hírlevélre és többé nem maradsz le a friss tartalomról.

Az adatkezelés további részleteiről itt olvashatsz: Felhasználási feltételek és Egyedi adatkezelési tájékoztató

Üzenj a blogger(ek)nek!

Üzenj a kazánháznak!

Blog RSS

Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!